Kirja  60-vuotiaan lyhytkasvuisen Sieviläisen Marja-Leenan elämästä.
Marja-Leena on 116cm pitkä, lapsena hänet leimattiin lääkärien taholta kehitysvammaiseksi, mitä hän ei todellakaan ole.
"Osaatko kuvitella tilanteita, joissa joudut alituisesti selittämään, että sinulla on oikeus? Oikeus elää osana yhteisöä, oikeus sivistää itseäsi, oikeus tehdä työtä, oikeus rakastaa ja olla rakastettu? Minä olen elänyt sellaista elämää. Minä olen ollut erilainen aina. Minä olen saanut syntyä ainutkertaisen erilaiseksi, saanut taistella sisintäni riipivän tuskan kanssa, nousta pienin askelin ja lopulta voittaa."
Näin kuvaa Marja-Leena itse elämäänsä.

Suurella mielenkiinnolla tartuin kirjaan, tunnenhan itsekin henkilökohtaisesti useita lyhytkasvuisia.
Kirja oli mielestäni enemmän kuitenkin elämänkerta kuin kertomus siitä mitä lyhytkasvuisuus vaikuttaa elämään. Jotenkin odotin enemmän kertomuksia siitä mitä tämä ihminen on kokenut juuri sen takia että on lyhytkasvuinen. Nyt jäi enemmän henkilöhistoria tasolle mielestäni. Toki sinälläänkin luettava, mutta tosiaan odotin hieman toisenlaista näkökulmaa ja käsittelytapaa.

- Sanelma joka ei tiedä oikein suosittaako vai ei. Lue jos nappaa. :)